Navigation auf uzh.ch

Suche

Psychologisches Institut Differenzielle Psychologie und Diagnostik

Themen für Bachelorarbeiten

Übersicht der Bachelorarbeitsthemen dieser Professur

Durch Klick auf die einzelnen Themen werden die Detail-Informationen angezeigt.

  • Themenvergabe durch OLAT
    Termin: Montag, 18.09.2023
    Zeit: 10.00 Uhr
    Der OLAT-Link wird nach der Modulbuchung versandt.

    Bei der Modulbuchung beachten Sie bitte: Betreuer = Prof. Dr. Wiebke Bleidorn; Ko-Betreuer*in = die beim Thema genannte Kontaktperson.

    Bei inhaltsunabhängigen, grundsätzlichen Fragen zur Bachelorarbeit am Lehrstuhl "Differenzielle Psychologie und Diagnostik" senden Sie bitte eine E-Mail an Dr. André Kretzschmar (a.kretzschmar@psychologie.uzh.ch).
    Betreuungsperson der Bachelorarbeit: Prof. Dr. W. Bleidorn

 


offen:

 


vergeben:

  • Moral character and character strengths measures

    Beschreibung: Moral character and character strengths encompass personality traits that are often described as morally commendable, admirable, and exemplary, including traits such as open-mindedness, bravery, and mercy. While there is substantial evidence pointing towards the positive impacts of these traits?on life satisfaction and academic performance, for instance?the consensus on their number and definition is less established. Especially in recent years, there has been a surge in various measures that group diverse traits under this category, though the extent of their conceptual overlap remains ambiguous. The objective of this thesis is to critically review these diverse measures and contrast the traits they encompass. The final paper can be submitted in either English or German. Einstiegsliteratur Wagner, L., & Ruch, W. (2022, February 7). Assessment of character strengths. PsyArXiv. https://doi.org/10.31234/osf.io/ed8ap
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 18.07.2023
    Kontakt: Alexander Stahlmann, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 02.10.2023)
  • Digitalisierung in der psychologischen Diagnostik: Welchen Nutzen hat die verhaltensbasierte Diagnostik bei computerbasierten Leistungstests?

    Beschreibung: Die fortschreitende Digitalisierung führt auch in der psychologischen Diagnostik dazu, dass immer mehr Leistungstests computerbasiert und komplexer gestaltet werden. Spätestens durch die Integration computerbasierter Kompetenztestaufgaben in internationalen Schulleistungsvergleichsstudien (z.B. PISA 2002) rücken die Lösungsprozesse bei kognitiven Testaufgaben wieder vermehrt in den Fokus der Forschung. In dieser Bachelorarbeit soll der Frage nachgegangen werden, ob und inwieweit mit verhaltensbasierten Indikatoren (z. B. Anzahl der Interaktionen mit den Testaufgaben, Explorationsstrategien) in computerbasierten Leistungstests zusätzliche diagnostische Informationen genutzt werden können, die in traditionellen Leistungstests (z.B. Ravens Matrizentest) nicht zur Verfügung stehen. Neben der Identifikation von in der Forschungsliteratur typischerweise verwendeten Verhaltensindikatoren soll auch die Frage nach der Reliabilität und Validität dieser Indikatoren berücksichtigt werden. Dahingehend sind insbesondere die Zusammenhänge mit etablierten Leistungsmassen (d.h. konvergente und diskriminante Validität) sowie externen Kriterien (d.h. inkrementelle Kriteriumsvalidität) von Bedeutung. Die Arbeit kann auf Deutsch oder Englisch verfasst werden. Literatur Stadler, M., Hofer, S., & Greiff, S. (2020). First among equals: Log data indicates ability differences despite equal scores. Computers in Human Behavior, 111, 106442. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106442
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 16.08.2021
    Kontakt: Dr. André Kretzschmar, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 02.10.2023)
  • How does social media usage relate to well-being?

    Beschreibung: There is ongoing debate whether and to what degree computer-mediated communication (e.g., calls, texting, social media), contributes to well-being and the satisfaction of social needs. Theories have proposed that humans have evolved to optimize the balance in their social interactions between time or energy spent and need satisfaction rewards. Thus, humans favor relationships that offer high returns in terms of satisfying social needs but require low social energy. However, there is mixed evidence where computer-mediated communication falls on this spectrum when compared to in-person contact. This thesis reviews research on well-being effects of mobile phone use with a focus on social media apps. Research on the effects of mobile phone and social media usage is hotly debated: On the one hand, some researchers state that phone use and online communication through social media disrupt daily life and supplant in-person interactions leading to decreased well-being and even a marked increase in teenage depression prevalence (e.g., Haidt, 2023). On the other hand, other researchers have pointed out that moderate use of these technologies is not harmful and can alleviate social isolation, and that social media usage only has comparatively small effects on well-being (e.g., Orben & Przybylski, 2019). One important caveat, however, is that most previous studies have relied only on self-report data. This over-reliance on self-reports potentially produced biased results from evaluative and recall biases and may have inflated shared variance due to common method bias. In its review of the empirical literature, this thesis should also aim to differentiate between different methods of assessment and analysis. The thesis can be written in English or German. Literatur - Haidt, J. (2023, February 22). Social media is a major cause of the mental illness epidemic in teen girls. Here?s the evidence. [Substack newsletter]. After Babel. https://jonathanhaidt.substack.com/p/social-media-mental-illness-epidemic - Orben, A., & Przybylski, A. K. (2019). Screens, teens, and psychological well-being: Evidence from three time-use-diary studies. Psychological Science, 30(5), 682?696. https://doi.org/10.1177/0956797619830329
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 13.07.2023
    Kontakt: Dr. Michael Krämer, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 02.10.2023)
  • Can people choose to change their personality traits?

    Beschreibung: People have enduring patterns of thoughts, feelings, and behaviors?called personality traits. Although personality traits are relatively stable, they change throughout the life span. These changes can be caused by biological mechanisms, social roles, and disruptive major life events. But can people also change their personality traits volitionally? This research question recently gained interest in personality psychology and revealed that most people want to change their personality traits. Furthermore, first interventions to support volitional personality change were developed. This thesis aims at reviewing current research on volitional personality change (e.g., change goals, existing interventions). The thesis can be submitted in English or German. Literatur - Hudson, N. W., & Fraley, R. C. (2015). Volitional personality trait change: Can people choose to change their personality traits? Journal of Personality and Social Psychology, 109(3), 490?507. https://doi.org/10.1037/pspp0000021 - Hudson, N. W., Fraley, R. C., Chopik, W. J., & Briley, D. A. (2020). Change Goals Robustly Predict Trait Growth: A Mega-Analysis of a Dozen Intensive Longitudinal Studies Examining Volitional Change. Social Psychological and Personality Science, 11(6), 723?732. https://doi.org/10.1177/1948550619878423
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 10.07.2023
    Kontakt: Dr. Peter Hähner, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 02.10.2023)
  • Appreciation of beauty and the good life

    Beschreibung: Of the three classical goals of the good life - truth, beauty, and the moral good - the psychological study of the trait of beauty has been neglected. Within the classification of good character, the appreciation of beauty and excellence was introduced as a strength associated with the virtue of transcendence. Appreciation of beauty and excellence refers to the perception and appreciation of beauty, virtue, mastery, and the exceptional in everyday life. The expression of this strength is related to positive emotions that transcend oneself, such as awe, wonder, and elevation. Different emotions are evoked depending on the type of beauty, such as feelings of elevation in the case of moral goodness. This paper aims to provide an overview of (1) the sources of beauty, the associated emotional responses, and their motivational and behavioral consequences, (2) the relationship between appreciation of beauty and other positive constructs, (3) the evidence on the effectiveness of interventions to enhance appreciation of beauty and interventions to increase well-being through appreciation of beauty. The paper may be written in German or English. Literatur: Proyer, R. T., Gander, F., Wellenzohn, S., & Ruch, W. (2016). Nine beautiful things: A self-administered online positive psychology intervention on the beauty in nature, arts, and behaviors increases happiness and ameliorates depressive symptoms. Personality and Individual Differences, 94, 189-193. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.01.028
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 09.01.2023
    Kontakt: Dr. Doris Baumann, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 20.02.2023)
  • Character strengths at the workplace

    Beschreibung: Character strengths, such as kindness, integrity, and citizenship, are individual differences that contribute to individual fulfillment, satisfaction, and happiness broadly construed. Several studies show that character strengths also contribute to important workplace outcomes, such as job satisfaction, job performance, and perceived calling. This thesis aims at reviewing the literature in view of these and other important workplace outcomes. The resulting paper can be submitted in English or German. Literatur Ruch, W., & Stahlmann, A. G. (2019). 15 years after Peterson and Seligman (2004): A brief narrative review of the research on the 12 criteria for character strengths ? the forgotten treasure of the VIA classification. In M. Brohm-Badry, C. Peifer, J. M. Greve, & B. Berend (Eds.), Zusammen wachsen ? Förderung der positiv-psychologischen Entwicklung von Individuen, Organisationen und Gesellschaft (pp. 142?172). Pabst Science Publishers.
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 28.11.2022
    Kontakt: Alexander Stahlmann, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 20.02.2023)
  • Diagnostische Anforderungen an die Intelligenzmessung

    Beschreibung: Intelligenztests sind umfassend erforschte und validierte Diagnostikinstrumente der Psychologie. In der Literatur finden sich verschiedene Empfehlungen, wie umfangreich ein Intelligenztest sein sollte, um die allgemeine Intelligenz (g) zu erfassen. So überrascht es nicht, dass es eine Vielzahl an Intelligenztest gibt, deren Umfang von einer einzelnen Aufgabenart bis zu mehreren Duzend unterschiedlicher Aufgabenformaten reicht. Ziel dieser Arbeit ist es, theoretische Überlegungen und aktuelle Forschungsbefunde aufzubereiten und zusammenzufassen. Am Ende sollen praxisrelevante Empfehlungen zur Messung der Intelligenz formuliert werden können. Literatur - Jensen, A. R., & Wang, L.-J. (1994). What is a good g? Intelligence, 18, 231?258. https://doi.org/10.1016/0160-2896(94)90029-9
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 16.08.2021
    Kontakt: Dr. André Kretzschmar, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 20.02.2023)
  • Evaluation unterschiedlicher Wirkzusammenhänge im OFCI-Modell

    Beschreibung: In der Persönlichkeitspsychologie existieren verschiedene Ansätze, das Zusammenspiel zwischen kognitiven und nicht-kognitiven Persönlichkeitseigenschaften zu erklären. So werden beispielsweise im Openness-Fluid-Crystallized-Intelligence (OFCI) Modell vier unterschiedliche längsschnittliche Wirkzusammenhänge postuliert. Das Ziel dieser Arbeit ist, die empirische Evidenz für die jeweiligen Wirkzusammenhänge vergleichend darzustellen und zu evaluieren, welche Mechanismen im OFCI-Modell am wahrscheinlichsten wirksam sind. Literatur - Ziegler, M., Danay, E., Heene, M., Asendorpf, J., & Bühner, M. (2012). Openness, fluid intelligence, and crystallized intelligence: Toward an integrative model. Journal of Research in Personality, 46(2), 173?183. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2012.01.002
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 16.08.2021
    Kontakt: Dr. André Kretzschmar, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 20.02.2023)
  • Studienbeginn und Persönlichkeit

    Beschreibung: Die bisherigen Forschungsergebnisse zeigen deutlich, dass Lebensereignisse und persönliche Erfahrungen Persönlichkeitsveränderungen bedingen können. Ein Beispiel dafür sind berufliche Übergänge aber auch der Übergang in den tertiären Bildungsbereich. Ziel dieser Arbeit ist es, theoretische Überlungen und bisherige wissenschaftliche Erkenntnisse zum Zusammenhang von Studienbeginn und Persönlichkeitsveränderungen aufzubereiten. Welche Persönlichkeitseigenschaften spielen hierbei eine besondere Rolle? Unterscheiden sich die Ergebnisse von Entwicklungen nach beruflichen Übergängen und anderen Lebensereignissen? Einstiegsliteratur: Bleidorn, W., Hopwood, C.J., Lucas, R.E. (2018). Life events and personality trait change. Journal of Personality, 86, 83-96. https://doi.org/10.1111/jopy.12286
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 09.01.2023
    Kontakt: Lisa Pindeus, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 20.02.2023)
  • The ability of the arts to enhance human flourishing

    Beschreibung: The value of arts as a therapeutic and rehabilitation tool has been recognized in clinical settings. However, most studies of art therapies have focused primarily on mental health in terms of the absence or reduction of negative symptoms. Only more recently has the subfield of "positive art" been introduced to examine the arts as a means to promote well-being and help people lead fulfilling lives. Research demonstrates the potential of engaging in the arts for positive human functioning, including self-knowledge, self-expression, sense-making, hope, and resilience. This paper aims to provide an overview of the theoretical and empirical findings on the relationship between the arts, well-being, and health. Positive art interventions will be discussed regarding different populations (e.g., older adults, people with disabilities, inmates, and palliative care patients) and their effectiveness in promoting flourishing and positive development. The paper may be written in German or English. Literatur Wilkinson, R. A., & Chilton, G. (2013). Positive art therapy: Linking positive psychology to art therapy theory, practice, and research. Art Therapy, 30(1), 4-11. https://doi.org/10.1080/07421656.2013.757513
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 09.01.2023
    Kontakt: Dr. Doris Baumann, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 20.02.2023)
  • What constitutes civic engagement?

    Beschreibung: Civic engagement describes how an active citizen participates in the life of a community in order to improve conditions for others or to help shape the community?s future. During the past two decades, six civic engagement indicators have been at the center of research and discussion: volunteerism, charitable giving, donating blood, posthumous organ donation, political voting, and vaccination. However, it is unclear whether these six indicators cover the range of important civic actions exhaustively. This thesis aims at reviewing different definitions of civic engagement to decide whether some important indicators have been neglected in the past. The resulting paper can be submitted in English or German. Literatur Adler, R. P., & Goggin, J. (2005). What do we mean by ?civic engagement?? Journal of Transformative Education, 3(3), 236?253. https://doi.org/10.1177/1541344605276792
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 28.11.2022
    Kontakt: Alexander Stahlmann, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 20.02.2023)
  • Wohlbefinden und Persönlichkeitsveränderung

    Beschreibung: In den letzten Jahrzehnten steht das Thema «Wohlbefinden» wieder mehr im Fokus der (positiven) psychologischen Forschung. Zudem wird detaillierter zu Prädiktoren geforscht, welche Persönlichkeitsveränderung begünstigen. Ziel dieser Arbeit ist es, theoretische Überlungen und bisherige wissenschaftliche Erkenntnisse zum Zusammenhang von Wohlbefinden und Persönlichkeitsveränderung aufzubereiten. Inwiefern begünstigt unser Wohlbefinden Entwicklungen der Persönlichkeit? Welche Persönlichkeitseigenschaften sind dabei von besonderem Interesse? Einstiegsliteratur: Soto, C. (2015). Is happiness good for your personality? Concurrent and prospective relations of the big five with subjective well-being. Journal of Personality 83(1), 45-55. https://doi.org/10.1111/jopy.12081
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 09.01.2023
    Kontakt: Lisa Pindeus, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 20.02.2023)
  • Paul McGhee's 7 Humor Habits Program

    Beschreibung: In 2010, Paul McGhee published his seminal book "Humor as survival training for a stressed-out world: The 7 Humor Habits Program." Since then, several researchers worldwide have tested his program and investigated the relationships between humor training and mental health indicators (e.g., life, job, and partnership satisfaction). This Bachelor's Thesis involves synthesizing the findings from the studies that cite McGhee's book (a fraction of 148; Google Scholar, June 15, 2022). The thesis should comment on the program's effectiveness and outline areas for future research and application. Literatur Goldstein, J. & Ruch, W. (2018). Paul McGhee and humor research. HUMOR, 31(2), 169?181. https://doi.org/10.1515/humor-2018-0031
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 16.06.2022
    Kontakt: Alexander Stahlmann, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 21.09.2022)
  • Individual differences in urban vs. rural environments

    Beschreibung: Research in geographical psychology has shown that certain personality characteristics tend to cluster across geographic areas. Important differences appear to occur between rural and urban regions. For example, psychological and sociological research indicated that people from rural areas tend to score higher in extraversion, agreeableness, and conscientiousness whereas a higher level of urbanization has been associated with higher levels of openness to experience. The goals of this thesis are to integrate the literature on 1) regional variation in aggregate scores of the Big Five personality traits across urban vs. rural areas and 2) discuss potential mechanisms underlying this variation. Literatur: - Jokela, M. (2020). Selective residential mobility and social influence in the emergence of neighborhood personality differences: Longitudinal data from Australia. Journal of Research in Personality, 86, 103953. - Rentfrow, P. J., Jokela, M., & Lamb, M. E. (2015). Regional personality differences in Great Britain. PloS one, 10(3), e0122245. - Ferguson, E., Zhao, K., O'Carroll, R. E., & Smillie, L. D. (2019). Costless and costly prosociality: Correspondence among personality traits, economic preferences, and real-world prosociality. Social Psychological and Personality Science, 10, 461-471.
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 16.08.2021
    Kontakt: Prof. Dr. Wiebke Bleidorn, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 21.09.2022)
  • Selbst- und Fremdbericht in der Persönlichkeitsdiagnostik

    Beschreibung: Persönlichkeitseigenschaften wie die Big Five werden üblicherweise mittels Fragebogen erhoben. Neben dem Selbstbericht kommen dazu auch Fremdberichte von Freunden oder Familienangehörigen zum Einsatz. Die empirischen Befunde zeigen dabei, dass der Zusammenhang zwischen Selbst- und Fremdbericht nur schwach bis moderat ausfällt. Die Ziele dieser Arbeit sind: (1) einen aktuellen Überblick über den empirischen Zusammenhang zwischen Selbst- und Fremdbericht bzgl. der Big Five Persönlichkeitseigenschaften zu geben, (2) Erklärungsansätze für die Diskrepanz zwischen Selbst- und Fremdbericht vergleichend darzustellen, und (3) die jeweiligen Vor- und Nachteile von Selbst- bzw. Fremdbericht insbesondere bzgl. der Prädiktion/Kriteriumsvalidität zusammenzufassen. Literatur Vazire, S. (2010). Who knows what about a person? The self?other knowledge asymmetry (SOKA) model. Journal of Personality and Social Psychology, 98(2), 281?300. https://doi.org/10.1037/a0017908
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 16.08.2021
    Kontakt: Dr. André Kretzschmar, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 19.09.2022)
  • Who donates blood and organs? Personality traits and health-related philanthropy

    Beschreibung: Blood donation and posthumous organ donation are core examples of health-related philanthropy that are vital to the health of modern societies and individual well-being. People differ in their willingness to engage in these behaviors. Thus, considerable potential lies in a greater understanding of the psychological factors that predict these behaviors. There is growing evidence that personality traits shape our willingness to engage in civic acts. The goal of this thesis is to review the literature on blood donation, posthumous organ donation, and personality differences to investigate the links and potential pathways between personality traits and these forms of civic engagement. Literatur: - Bekkers, R. (2006). Traditional and health-related philanthropy: The role of resources and personality. Social Psychology Quarterly, 69, 349-366. - Ferguson, E., Zhao, K., O'Carroll, R. E., & Smillie, L. D. (2019). Costless and costly prosociality: Correspondence among personality traits, economic preferences, and real-world prosociality. Social Psychological and Personality Science, 10, 461-471.
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 16.08.2021
    Kontakt: Prof. Dr. Wiebke Bleidorn, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 19.09.2022)
  • Emotional intelligence and dispositional empathy: Personality, ability, or nonsense?

    Beschreibung: The past 30 years have seen several studies on emotional intelligence and empathy?spearheaded by two research groups with very different definitions of the phenomena. The group around Mayer, Salovey, and Caruso postulates that emotional intelligence is a mental ability?similar to intelligence or creativity?that requires standardized testing. The group around Petrides, Furnham, and Saklofske postulates that emotional intelligence is a trait that pertains to a mixture of individual differences in well-being, self-control, emotionality, and sociability that can be measured through self-report questionnaires. Then, some critics believe that emotional intelligence is neither ability nor trait, and who point out shortcomings in both models that pertain to their demarcation from other phenomena and their reliable assessment. The Bachelor?s Thesis involves synthesizing the literature from all three perspectives to decide whether emotional intelligence should best be understood as a personality trait, a mental ability, or whether it should be abolished from the psychological discourse altogether. The resulting paper should be submitted in English. Literatur Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review, 8(4), 290?300. https://doi.org/10.1177/1754073916639667 Petrides, K. V., Mikolajczak, M., Mavroveli, S., Sanchez-Ruiz, M.-J., Furnham, A., & Pérez-González, J.-C. (2016). Developments in trait emotional intelligence research. Emotion Review, 8(4), 335?341. https://doi.org/10.1177/1754073916650493
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 25.11.2021
    Kontakt: Alexander Stahlmann, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 02.03.2022)
  • Self-esteem and Sexual Experiences in Couples

    Beschreibung: Self-esteem is defined as people?s subjective evaluations of their own worth as a person and closely tied to the quality of social and intimate relationships. For example, cross-sectional and longitudinal studies have established meaningful associations between self-esteem and the satisfaction with romantic relationships. Despite this knowledge, research linking self-esteem to the quantity and quality of intimate partners? sexual experiences remains scarce. The present thesis aims at reviewing and synthesizing the literature on links between self-esteem and sexual experiences (e.g., frequency of sex, satisfaction with sex) in couples. Moreover, potential moderating variables shall be discussed. The thesis can be written in German or English. Literatur: Choi, K. B., Jang, S. H., Lee, M. Y., & Kim, K. H. (2011). Sexual life and self-esteem in married elderly. Archives of gerontology and geriatrics, 53(1), e17-e20. Larson, J. H., Anderson, S. M., Holman, T. B., & Niemann, B. K. (1998). A longitudinal study of the effects of premarital communication, relationship stability, and self-esteem on sexual satisfaction in the first year of marriage. Journal of sex & marital therapy, 24(3), 193-206. Ménard, A. D., & Offman, A. (2009). The interrelationships between sexual self-esteem, sexual assertiveness and sexual satisfaction. Canadian Journal of Human Sexuality, 18. Peixoto, M. M., Amarelo-Pires, I., Pimentel Biscaia, M. S., & Machado, P. P. (2018). Sexual self-esteem, sexual functioning and sexual satisfaction in Portuguese heterosexual university students. Psychology & Sexuality, 9(4), 305-316.
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 01.02.2022
    Kontakt: Dr. Elisa Weber, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 21.02.2022)
  • Links between Neuroticism and Loneliness

    Beschreibung: Empirical evidence suggests that neuroticism is correlated with more loneliness cross-sectionally and predicts an increase in loneliness longitudinally. Possible pathways linking higher levels of neuroticism to loneliness are heightened reactivity to social stressors and increased sensitivity to social rejection. For example, individuals high in neuroticism may be fearful of rejection, but display a tendency to experience negative and unpleasant emotions and be critical of others in social interactions, which renders them increasingly prone to be rejected and lonely as a result. This bachelor thesis aims at describing associations between neuroticism and loneliness, with a specific focus on mechanisms linking both constructs and a discussion of means by which individuals high in neuroticism may prevent feelings of loneliness. The thesis can be written in German or English. Literatur - Buecker, S., Maes, M., Denissen, J. J., & Luhmann, M. (2020). Loneliness and the Big Five personality traits: A meta?analysis. European Journal of Personality, 34(1), 8-28. https://doi.org/10.1002/per.2229 - Schutter, N., Koorevaar, L., Holwerda, T. J., Stek, M. L., Dekker, J., & Comijs, H. C. (2020). ?Big Five?personality characteristics are associated with loneliness but not with social network size in older adults, irrespective of depression. International psychogeriatrics, 32(1), 53-63. https://doi.org/10.1017/S1041610219000231
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 19.08.2021
    Kontakt: Dr. Elisa Weber, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 21.02.2022)
  • Zusammenhänge zwischen Neurotizismus und Emotionsregulation

    Beschreibung: Neurotizismus bezeichnet eine stabile, überdauernde Persönlichkeitseigenschaft, welche sich im Alltag als emotionale Instabilität bzw. Tendenz, unangenehme Emotionen wie Furcht oder Ärger zu verspüren, bemerkbar macht. Als Folge machen Individuen mit hohen Neurotizismuswerten häufig von Emotionsregulationsstrategien wie Vermeidung (avoidance) oder Unterdrückung (suppression) Gebrauch, um sich von negativen Emotionen abzuschirmen. In dieser Bachelorarbeit sollen Zusammenhänge zwischen Neurotizismuswerten und Emotionsregulationsstrategien auf der Grundlage von empirischen Befunden zusammengetragen, beschrieben und kritisch diskutiert werden. Die Arbeit kann in Deutsch oder Englisch verfasst werden. Literatur - Bara?czuk, U. (2019). The five factor model of personality and emotion regulation: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 139, 217-227. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.11.025 - Connor-Smith, J. K., & Flachsbart, C. (2007). Relations between personality and coping: A meta-analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 93(6), 1080?1107. https://doi.org/10.1037/0022-3514.93.6.1080
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 19.08.2021
    Kontakt: Dr. Elisa Weber, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 20.09.2021)
  • Insecure Attachment and Self-Concept Clarity in Adulthood

    Beschreibung: Both attachment style and self-concept clarity may impact upon the quality of social and intimate relationships across adolescence and adulthood. Self-concept clarity indicates the extent to which individuals exhibit a clearly defined, coherent and stable sense of who they are. Empirical evidence suggests that lower self-concept clarity and distortions in self-perceptions among adults are linked to insecure attachment, which may be characterized by fear of rejection or avoidance of intimacy. This bachelor thesis aims at (1) reviewing the literature on insecure attachment and self-concept clarity and (b) discussing the potential mechanisms and pathways by which insecure attachment and self-concept clarity are connected. The thesis can be written in German or English. Literatur - Emery, L. F., Gardner, W. L., Carswell, K. L., & Finkel, E. J. (2018). You Can?t See the Real Me: Attachment Avoidance, Self-Verification, and Self-Concept Clarity. Personality and Social Psychology Bulletin, 44(8), 1133?1146. https://doi.org/10.1177/0146167218760799 - Wu, C. H. (2009). The relationship between attachment style and self-concept clarity: The mediation effect of self-esteem. Personality and individual differences, 47(1), 42-46. https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.01.043
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 19.08.2021
    Kontakt: Dr. Elisa Weber, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 20.09.2021)
  • Zusammenhänge zwischen Selbstwert und Beziehungszufriedenheit in Paarbeziehungen

    Beschreibung: Empirische Befunde weisen auf einen Zusammenhang zwischen dem Selbstwert, d.h. der Bewertung oder auch Wertschätzung der eigenen Person als Ganze, und dem Verhalten und Erleben in Paarbeziehungen hin. In der vorliegenden Bachelorarbeit sollen empirische Befunde zu Zusammenhängen zwischen dem Selbstwert und der Beziehungszufriedenheit in Paarbeziehungen (1) zusammengetragen und (2) kritisch diskutiert werden. Vor allem sollen die psychologischen Mechanismen, die beide Konstrukte miteinander verbinden, beleuchtet werden. Die Arbeit kann in Deutsch oder Englisch verfasst werden. Literatur - Erol, R. Y., & Orth, U. (2016). Self-esteem and the quality of romantic relationships. European Psychologist, 21, 274-283. http://dx.doi.org/10.1027/1016-9040/a000259
    Anzahl Arbeiten für dieses Thema:
    Zeitrahmen:
    Eingabedatum: 19.08.2021
    Kontakt: Dr. Elisa Weber, E-Mail

    Status: vergeben (erfasst / geändert: 20.09.2021)