

Forschungsschwerpunkte
- Arbeitsgedächtnis und Arbeitsgedächtniskapazität
- Deklaratives und prozedurales Arbeitsgedächtnis
- Aufmerksamkeit auf die Inhalte des Arbeitsgedächtnisses (z.B. "retro-cue benefit")
- Rehearsal and refreshing
- Multi-Tasking (z.B. Task-Switching)
- Exekutive Funktionen
Mehr Informationen
Meine Forschung konzentriert sich auf das Verständnis der Faktoren, die unsere Fähigkeit limitieren, die für die Erfüllung einer bestimmten Aufgabe relevanten Informationen zu verarbeiten. Das kognitive System, welches diese Fähigkeit untermauert, wird als Arbeitsgedächtnis bezeichnet.
In meiner Forschung verwende ich verhaltensorientierte Aufgabenstellungen und rechnergestützte Modellierung, um z.B. folgende Phänomene zu untersuchen:
- Wie wir Repräsentationen im Arbeitsgedächtnis erstellen, pflegen und manipulieren
- Warum wir Informationen vergessen und wie wir aktive Massnahmen ergreifen können, um den Verlust von Informationen zu verhindern (z.B. durch Übung)
- Wie die Aufmerksamkeit genutzt werden kann, um die Auswahl und Verwendung von Informationen zu priorisieren
- Die Auswirkungen lebenslanger Erfahrungen (wie Zweisprachigkeit) und eines gesunden Alterns auf die Plastizität und Funktion des kognitiven Systems.
Neueste Publikationen aus ZORA
ZORA Publication List
Download Options
Publications
-
The benefits of memory control processes in working memory: Comparing effects of self-reported and instructed strategy use. Journal of Experimental Psychology : Learning, Memory, and Cognition, 51(5):755-773.
-
The effect of instructed refreshing on working memory: Is the memory boost a function of refreshing frequency or refreshing duration?. Memory & Cognition:epub ahead of print.
-
Testing expectations and retrieval practice modulate repetition learning of visuospatial arrays. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 50(5):740-758.
-
A diffusion model analysis of age and individual differences in the retro-cue benefit. Scientific Reports, 13(1):17356.
-
Repetition learning is neither a continuous nor an implicit process. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 120(16):e2218042120.
-
The developing impact of verbal labels on visual memories in children. Journal of Experimental Psychology: General, 152(3):825-838.
-
Promoting visual long-term memories: When do we learn from repetitions of visuospatial arrays?. Journal of Experimental Psychology: General, 151(12):3114-3133.
-
The eyes don’t have it: Eye movements are unlikely to reflect refreshing in working memory. PLoS ONE, 17(7):e0271116.
-
Individual differences in updating are not related to reasoning ability and working memory capacity. Journal of Experimental Psychology: General, 151(6):1341-1357.
-
Why does the probe value effect emerge in working memory? Examining the biased attentional refreshing account. Psychonomic Bulletin & Review, 29(3):891-900.
-
Tracking attentional states: Assessing the relationship between sustained and selective focused attention in visual working memory. Attention, Perception, & Psychophysics, 84(3):715-738.
-
Verbal descriptions improve visual working memory but have limited impact on visual long-term memory. Journal of Experimental Psychology: General, 151(2):321-347.
-
Categorical distinctiveness constrains the labeling benefit in visual working memory. Journal of Memory & Language, 119:104242.
-
No evidence that self-rated negative emotion boosts visual working memory precision.. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 47(2):282-307.
-
How fast can people refresh and rehearse information in working memory?. Memory & Cognition, 48(8):1442-1459.
-
Validity of attention self-reports in younger and older adults. Cognition, 206:104482.
-
Age Differences in the Efficiency of Filtering and Ignoring Distraction in Visual Working Memory. Brain Sciences, 10(8):556.
-
No Evidence That Articulatory Rehearsal Improves Complex Span Performance. Journal of Cognition, 3(1):11.
-
Gaze-based and attention-based rehearsal in spatial working memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 46(5):980-1003.
-
Individual Differences in Updating are not related to Reasoning Ability and Working Memory Capacity. PsyArXiv Preprints 92uhb, University of Zurich.