Prof. Dr. Moritz Daum

Kontakt

Prof. Dr. Moritz Daum
Universität Zürich
Psychologisches Institut
Entwicklungspsychologie
Binzmühlestrasse 14, Box 21
CH-8050 Zürich
Telefon:
Fax:
E-Mail:
Büro:
Sprechstunde:
+41 44 63 5 74 71 (Sekretariat)
+41 44 63 5 74 79
daum@psychologie.uzh.ch
BIN 4.A.05
nach Vereinbarung (Terminvereinbarung über Anke Benker)

Forschungsschwerpunkte

•           Kognitive Entwicklung im Kindesalter
•           Zusammenhänge kognitiver und sensomotorischer Prozesse in der Entwicklung
•           Zusammenhang von Handlungsverständnis und sich entwickelnder Kompetenzen der Handlungssteuerung in der
            Kindheit
•           Mechanismen, die der selektiven Imitation zugrunde liegen
•           Neurophysiologische Grundlagen der frühkindlichen sozial-kognitiven Entwicklung

•           Entwicklung intuitiv-physikalischen Wissens
•           Entwicklung dynamischer Repräsentationen

Akademische Laufbahn

2001 Lizentiat (Diplom) an der Philosophischen Fakultät der Universität Zürich, Schweiz
2005 Promotion an der Philosophischen Fakultät der Universität Zürich, Schweiz
2011 Habilitation an der Fakultät für Biowissenschaften, Pharmazie und Psychologie der Universität Leipzig

Berufliche Laufbahn

08/12-heute Professor für Entwicklungspsychologie, Psychologisches Institut, Universität Zürich, Schweiz
10/10-07/12 Wissenschaftliche Leitung der Forschungsgruppe „Entwicklung von Kognition und Handlung“, Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, in Leipzig
10/08-02/09 Forschungsaufenthalt im Infant EEG Lab der Arbeitseinheit Kognitive Entwicklung (EKUP), Abteilung Psychologie, Universität Oslo, Norwegen
12/04-09/10 Wissenschaftlicher Mitarbeiter (Leitung der Arbeitsgruppe „Entwicklung von Kognition und Handlung“), Abteilung Psychologie, Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, bei Prof. Dr. Wolfgang Prinz

Veröffentlichungen

Zeitschriftenartikel

Bakker, M., Daum, M. M., Handl, A., & Gredebäck, G. (in press). Grasping the difference through experience! - Neurophysiological correlates of action perception during the onset of grasping. Social Cognitive and Affective Neuroscience.

Keitel, A., Prinz, W., & Daum, M. M. (in press). Perception of individual and joint action in infants and adults. PlosONE.

Keitel, Prinz, Friederici, von Hofsten, & Daum (in press). Perception of conversations - The importance of semantics and intonation in children's development. Journal of Experimental Child Psychology.

Aschersleben, G., Henning, A., & Daum, M. M. (in press). Understanding of physical causality in preschoolers. Cognitive Development.

Zmyj, N., Prinz, W., & Daum, M. M. (in press). The relation between mirror self-image reactions and imitation in 14- and 18-month-old infants. Infant Behavior and Development.

Buttelmann, D., Zmyj, N., Daum, M. M., & Carpenter, M. (2012). Selective imitation of in-group over out-group members in 14-month-old infants. Child Development. DOI: 10.1111/j.1467-8624.2012.01860.x

Daum, M. M., Ulber, J., & Gredebäck, G. (in press). The development of pointing comprehension in infancy: Effects of communicative verbal cues on covert shifts of attention. Developmental Psychology.

Daum. M. M., Attig, M., Gunawan, R., Prinz, W., & Gredebäck, G. (2012). Action seen through babies’ eyes: A dissociation between looking time and predictive gaze. Frontiers in Cognition, 3, 370.

Beisert, M., Zmyj, N., Liepelt, R., Jung, F., & Prinz, W., & Daum, M. M. (2012). Rethinking ‘rational imitation’ in 14-month-old infants: A perceptual distraction approach. PLoS ONE, 7, e32563. DOI:10.1371/journal.pone.0032563.

Gampe, A. & Daum, M. M. (2012). Die Gedanken vor-sprachlicher Kinder und nicht-sprachlicher Tiere. Erwägen Wissen Ethik (EWE), 23, 53-56.

Grossmann, T., Cross, E. S., Ticini, L. F., & Daum, M. M. (2012). The role of premotor and temporal cortex engagement during action observation in young infants. Social Neuroscience. DOI:10.1080/17470919.2012.696077

Melzer, A., Prinz, W., & Daum, M. M. 2012). Production and observation of contralateral reaching: A close link by 12 months of age. Infant Behavior and Development 35, 570-579.

Zmyj, N., Prinz, W., Aschersleben, G., & Daum, M. M. (2012). The peer model advantage in infants’ imitation of familiar gestures performed by differently aged models. Frontiers in Developmental Psychology, 3, 252.

Zmyj, N., Daum, M. M., Prinz, W., & Aschersleben, G. (2012). Infants’ preferences for object-directed actions of older children compared to object-directed actions of peers and adults. Infant Behavior and Development, 35, 533–542

Daum, M. M. & Gredebäck, G. (2011). The development of grasping comprehension in infancy: Covert shifts of attention caused by referential actions. Experimental Brain Research, 208, 297-307. DOI: 10.1007/s00221-010-2479-9.

Daum, M. M. & Gredebäck, G. (2011). Spatial cueing by referential human gestures, arrows and mechanical devices. International Journal of Mind, Brain, and Cognition, 2, 113-126.

Daum, M. M., Prinz, W., & Aschersleben, G. (2011). Perception and production of object-related grasping in 6-month-old infants. Journal of Experimental Child Psychology. 108, 810-818. DOI: 10.1016/j.jecp.2010.10.003.

Zmyj, N., Daum, M. M., Prinz, W., Nielsen, M., & Aschersleben, G. (2011). 14-month-olds’ imitation of familiar and novel actions demonstrated by differently aged models. Infant and Child Development. DOI: DOI: 10.1002/icd.750

Zmyj, N., Jank, J., Schütz-Bosbach, S., & Daum, M. M. (2011). Detection of visual-tactile contingency in the first year after birth. Cognition, 120, 82-89. DOI:10.1016/j.cognition.2011.03.001.

Gredebäck, G., Melinder, A. M. D., & Daum, M. M. (2010). The development and neural basis of pointing comprehension. Social Neuroscience, 5, 441-450. DOI: 10.1080/17470910903523327.

Zmyj, N., Buttelmann, D. Carpenter, M., & Daum, M. M. (2010). The reliability of a model influences 14-month-olds’ imitation. Journal of Experiment Child Psychology, 106, 208-220.

Daum, M. M. & Krist, H. (2009). Dynamic action in virtual environments: Constraints on the accessibility of action knowledge in children and adults. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 62, 336-352.

Daum, M. M., Sommerville, J. A., & Prinz, W. (2009). Disentangling embodied and symbolic modes of social understanding. European Journal of Social Psychology, 39, 1214-1216.

Daum, M. M., Sommerville, J. A., & Prinz, W. (2009). Becoming a social agent: Developmental foundations of an embodied social psychology. European Journal of Social Psychology, 39, 1196-1206.

Daum, M. M., Prinz, W., & Aschersleben, G. (2009). Means-end behaviour in young infants: The interplay of action perception and action production. Infancy, 14, 613-640.

Daum, M. M., Vuori, M. T., Prinz, W., & Aschersleben, G. (2009). Inferring the size of a goal object from an actor’s grasping movement in 6- and 9-month-old infants. Developmental Science, 12, 854-862.

Frick, A., Daum, M. M., Walser, S., & Mast, F. W. (2009). Motor processes in children’s mental rotation. Journal of Cognition and Development, 10, 18-40.

Frick, A., Daum, M. M., Wilson, M., & Wilkening, F. (2009). Effects of action on children’s and adults’ mental imagery. Journal of Experimental Child Psychology, 104, 34-51.

Henning, A., Daum, M. M., & Aschersleben, G. (2009). Frühkindliche Handlungswahrnehmung und Theory of Mind: Vom Verständnis zielgerichteter Handlungen zum Verständnis mentalistisch gesteuerter Handlungen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 41, 255-263.

Zmyj, N., Daum, M. M., & Aschersleben, G. (2009). The development of rational imitation in 9- and 12-month-olds. Infancy, 14, 1-11.

Daum, M. M., Prinz, W., & Aschersleben, G. (2008). Encoding the goal of an object-directed but uncompleted reaching action in 6- and 9-month-old infants. Developmental Science, 11, 607-619.

Daum, M. M., Huber, S., & Krist, H. (2007). Controlling reaching movements with predictable and unpredictable target motion in 10-year-old children and adults. Experimental Brain Research, 177, 483-492.

Buchkapitel

Daum, M. M. & Prinz, W. (2011). Body and action representations for integrating self and other. In V. Slaughter & C. Brownell (Eds.). Early Development of Body Representations (pp. 267-292). Cambridge University Press; Cambridge Studies in Cognitive and Perceptual Development.

Daum, M. M., Zmyj, N., & Aschersleben, G. (2010). Ontogenesi precoce della percezione e del controllo delle azioni. In F. Morganti, A. Carassa, G. Riva (Eds.) (2010) Intersoggettivita‘ e interazione: Un dialogo fra scienze cognitive, scienze sociali e neuroscienze. Torino: Bollati Boringhieri.

Daum, M. M., Rauch, J., & Wilkening, F. (2008). Intuitive physics: Naïve concepts about the ball’s momentum among professional football players. In P. Andersson, P. Ayton & C. Schmidt (Eds.), Myths and facts about football: The economics and psychology of the world's greatest sport (pp. 39-60). Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholar Press.

Daum, M. M., Zmyj, N., & Aschersleben, G. (2008). Early ontogeny of action perception and production. In F. Morganti, A. Carassa & G. Riva (Eds.), Enacting intersubjectivity: A cognitive and social perspective to the study of interactions (pp 175-186). Amsterdam, The Netherlands: IOS Press.

Aschersleben, G., & Daum, M. M. (2008). Frühe Ontogenese der Handlungssteuerung. In G. D. Rey & T. Wehr (Eds.), Kognitive Psychologe: Ausgewählte Grundlagen und Anwendungsbeispiele (pp 31-44). Lengerich: Pabst Science Publishers.

Buchreviews

  Daum, M. M. & Aschersleben, G. (2007). Advances, approaches, and perspectives in understanding developmental change [Review of the book Processes of change in brain and cognitive development: Attention and Performance XXI]. Applied Cognitive Psychology, 21, 554-556.

Populärwissenschaftliche Artikel

Daum, M. M., Rauch, J. & Wilkening, F. (2009). Naive förestellningar om bollens rörelsemängd [Naive Konzepte über die Trägheit des Balles]. Glänta, 2-3, 26-39.

Rauch, J. & Daum, M. M. (2008). Das Misskonzept der Meister. Psychoscope, 29(4), 8-11.

Organisation von Symposien und Workshops

2011

Leopoldina Symposium “Theory of Mind in Context: History, Evolution, and Development. Congress”. Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Leipzig, Juni 2011. In Kooperation mit Wolfgang Prinz und Uta Frith.

„Action Colloquium”, ein zweiwöchentlich gehaltenes, öffentliches Kolloquium mit anerkannten, internationalen Experten als Referenten. Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Leipzig, SS 2011.
https://www.cbs.mpg.de/news/events/colloquium/act-coll

Symposium „Preference for action goals throughout development: ubiquitous phenomenon?“. 15th European Conference on Developmental Psychology, Bergen, Norwegen, 23.8. – 27.8.2011. In Kooperation mit Ivanina Henrichs und Birgit Elsner.

Symposium „Die Welt aus Kinderaugen: Eyetracking als Methode zur Erforschung früher kognitiver Fähigkeiten“. 20. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie der DGPs, Erfurt, 12.9. – 14.9.2011. In Kooperation mit Manja Attig.

2010

4th L.E.C.A. – Leipzig Encounters in Cognition and Action. Symposium on “Associations and Dissociations, Continuities and Discontinuities in Infants’ and Toddlers’ Cognitive Development”. Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences, July 2010 (In cooperation with Norbert Zmyj, Horst Krist, and Wolfgang Prinz).
http://www.cbs.mpg.de/news/events/workshops/LECA/leca_4

E.I.N.H.O.R.N. – Encounter IN HOnour of wolfgang pRiNz. Symposium on the occasion of the retirement of Professor Wolfgang Prinz. Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences, September 2010 (In cooperation with Miriam Beisert, Antje Holländer, Peter Keller, Roman Liepelt, Martina Rieger, Anne Springer, and Dorit Wenke).

Symposium „Entwicklung des Verständnisses physikalischer Ereignisse vom Säugling bis zum Vorschulkind“. 52. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (Teap), Saarbrücken, März 2010.

„Action Colloquium”, ein wöchentlich gehaltenes, öffentliches Kolloquium mit anerkannten, internationalen Experten als Referenten. Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Abteilung Psychologie, Leipzig, SS 2010.
https://www.cbs.mpg.de/news/events/colloquium/act-coll

2009

Symposium „Prozesse in der Entwicklung von Handlungsverständnis in den ersten Lebensjahren“. 19. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie der DGPs, Hildesheim, September 2009.

Symposium “Advances in social cognitive development using eye-tracking methodologies”. 2009 SRCD Biennial Meeting, Denver, Colorado, USA, April 2009.

“Action Colloquium”, ein wöchentlich gehaltenes, öffentliches Kolloquium mit anerkannten, internationalen Experten als Referenten. Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Abteilung Psychologie, Leipzig, SS 2009 und WS 2009 / 2010.
https://www.cbs.mpg.de/news/events/colloquium/act-coll

2008

“Action Colloquium”, ein wöchentlich gehaltenes, öffentliches Kolloquium mit anerkannten, internationalen Experten als Referenten. Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Abteilung Psychologie, Leipzig, SS 2008 und WS 2008 / 2009.
https://www.cbs.mpg.de/news/events/colloquium/act-coll

2007

“Action Colloquium”, ein wöchentlich gehaltenes, öffentliches Kolloquium mit anerkannten, internationalen Experten als Referenten. Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Abteilung Psychologie, Leipzig, SS 2007 und WS 2007 / 2008.
https://www.cbs.mpg.de/news/events/colloquium/act-coll

Workshop “Action Semantics Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences, Leipzig, November 2007 (in cooperation with Dr. Antje Holländer).

Symposium “Eyes, Hearts, and Brains: Using Psychophysiological Measures to Explore Infants’ Cognitive Development”. 13th European Conference on Developmental Psychology, Jena, Germany, August 2007 (in cooperation with Dr. Birgit Elsner).

Eingeladene Vorträge

2012

Daum, M. M. (2011). Exploring the timeline of infants' action perception. Budapest CEU Conference on Cognitive Development (BCCCD) 2012. Budapest, Ungarn, Januar 2012.

Daum, M. M. (2011). Die Entwicklung kognitiver Prozesse bei der Wahrnehmung zielgerichteter Handlungen. Technische Universität Dresden, Januar 2012.

2011

Daum, M. M. (2011). Die Entwicklung des Handlungsverständnisses in der frühen Kindheit. Universität Trier, Januar 2011.

Daum, M. M. (2011). Die Entwicklung des Handlungsverständnisses in der frühen Kindheit. Universität Zürich, April 2011.

Daum, M. M. (2011). Die Entwicklung des Handlungsverständnisses in der frühen Kindheit. Universität Ulm, Mai 2011.

Daum, M. M., Grossmann, T., Cross, E., Ticini, L, & Friederici, A. D. (2011). The role of premotor and temporal cortex engagement during action observation in human infants. Symposium „Functional Optical Imaging“, Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Leipzig, Mai, 2011.

Daum, M. M. (2011). Die frühkindliche Entwicklung des Handlungsverständnisses. Ruhr-Universität Bochum, Mai 2011.

Daum, M. M. (2011). Die Mechanismen des frühkindlichen Handlungsverständnisses. Universität Hamburg, Juni 2011.

Daum, M. M. (2011). The timeline of infants action comprehension. Symposium „Action in Development“, Radboud University Nijmegen, Juni 2011.

Daum, M. M. (2011). Mechanisms of action understanding in development. University of Nottingham, Juni 2011.

Daum, M. M. (2011). The neural basis of infants‘ action comprehension. Workshop „Developmental Neuropsychology“, Granada, Spanien, September 2011.

Daum, M. M. (2011). Using Eyetracking to identify the processes of infants‘ action comprehension. Keynote Lecture an der 2nd International Conference on Eyetracking, Cognition, and Emotion, Lissabon, Portugal, November 2011.

Daum, M. M. (2011). Die frühkindliche Entwicklung der Wahrnehmung zielgerichteter Handlungen. Bühler-Kolloquium, TU Dresden, Dezember, 2011.

2010

Daum, M. M. (2010). Mechanisms underlying infants‘ action understanding. Institutskolloquium, Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Leipzig, März 2010.

Daum, M. M. (2010). The development of gesture comprehension in infancy:
Covert shifts of attention caused by referential actions. 2nd Workshop on the Neurocognition of Gesture Processing, Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Leipzig, Juli 2010.

Daum, M. M. (2010). Die Entwicklung des Handlungsverständnisses in der frühen Kindheit. Universität Konstanz, Dezember 2010.

2008

Daum, M. M. (2008). Interplay of action perception and production in early infancy. Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Leipzig, Januar 2008.

Daum, M. M. (2008). Frühe Entwicklung von Handlungsverständnis und -kontrolle. Fachbereich Psychologie, Universität des Saarlandes, Saarbrücken, Februar 2008.

Daum, M. M. (2008). Early development of action understanding, Department of Psychology, University of Oslo, Oktober 2008.

2007

Daum, M. M. (2007). Wahrnehmung und Steuerung zielgerichteter Handlungen in der Entwicklung. Fachbereich Psychologie, Justus-Liebig-Universität, Giessen, Januar 2007.

Daum, M. M. (2007). Wahrnehmung und Steuerung zielgerichteter Handlungen in der Entwicklung. Psychologisches Institut, Universität Zürich, Mai 2007.

Daum, M. M. (2007). Die frühe Ontogenese von Handlungswahrnehmung und –kontrolle. Department Psychologie, Ludwig-Maximilians-Universität, München, November 2007.

2006

Daum, M. M. (2006). Entwicklung von Wahrnehmung und Produktion menschlicher Handlungen. The Parmenides Foundation, München, Februar 2006.

Daum, M. M. (2006). Means-End Behaviour in Young Infants: The Interplay of Action Perception and Action Production. Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Leipzig, Mai 2006.

Daum, M. M. (2006). Entwicklung von Handlungswahrnehmung und -produktion im ersten Lebensjahr. Fachbereich Psychologie, Universität des Saarlandes, Saarbrücken, Juni 2006.

Daum, M. M. (2006). Entwicklung von Wahrnehmung und Steuerung zielgerichteter Handlungen. Institut für Psychologie, Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald, Juni 2006

Daum, M. M. & Wilkening, F. (2006). Kopflose Kopfbälle - Neues zur intuitiven Physik von Spitzenfussball. Science et Cité, Wissenschaftstage Sport, Biel, Oktober 2006.

2003

Daum, M.M. & Frick, A.: Intuitive Physik – Die Entwicklung des Wissens über dynamische Vorgänge. Workshop des DFG-Schwerpunktprogramms „Bildungsqualität von Schule“ (BIQUA), Freiburg, April 2003.

Daum, M. M., Frick, A., & Wilkening, F.: Development of the representation and localization of moving objects. Swiss-French Meeting on Cognition, Perception, and Action, Zürich, Oktober 2003.